zaterdag 4 mei 2013

Eerste volledige week in Nieuw-Zeeland


Het is zo langzamerhand weer tijd geworden om een nieuwe blog te schrijven, 't is immers al weer ruim een week geleden dat ik de vorige schreef, en in dat weekje kan veel gebeuren..! Ik vind het echt top dat mijn blog zo goed gelezen wordt en dat ik reacties krijg via het blog, de mail, Whatsapp of via Skype, direct of indirect. Hoe dan ook, ik waardeer dat enorm en geniet er ook echt van. Dank jullie wel!

Afgelopen week allemaal een mooie koninginnedag / kroningsdag gehad in Nederland? Mijn koninginnedag verliep helaas minder gelukkig (waarvan later meer), maar gelukkig heb ik hier wel (lokale tijd) 's avonds / 's nachts de abdicatie en inhuldiging helemaal live kunnen volgen. Ik vond het echt heel mooi en indrukwekkend om dit alles te zien. Het is wel wennen nu we na zo'n lange tijd weer een koning hebben... Maar goed, daarvoor lezen jullie mijn blog waarschijnlijk niet;) Ik neem aan dat jullie willen weten hoe het hier is.

Uitzicht achter in de tuin. En ja, ook 's nachts rijden hier (diesel)treinen
langs, maar daar wordt ik nu gelukkig niet meer telkens wakker van...

 Als ik de weersverwachtingen in Nederland zie en hoor wordt het daar langzamerhand zomer. Hier gaan we langzamerhand naar de winter toe. Nu ik dit schrijf (zaterdagmorgen rond 12.00u) is het nog wel lekker warm weer (20 - 22 °C), maar ik merkte afgelopen week wel dat we in de herfst zitten: af en toe flink winderig en soms forse regenbuien.




Weekend
In mijn vorige blog schreef ik dat ik het weekend naar Masterton toe zou gaan, wat ik ook inderdaad gedaan heb. Daar zit ik elk weekend bij een gastgezin, bestaande uit Nederlands sprekende ouders en 5 Engels sprekende kinderen (waarvan er 1 niet thuis was). Dat is wel omschakelen soms. Je begint net wat aan het Engels te wennen, maar dan hoor en praat je weer voor een deel Nederlands. Enfin, zondag ben ik twee keer naar de kerk in Carterton geweest (een kerk behorend bij de Gereformeerde Gemeenten). 's Morgens was er een leesdienst, die ik wel redelijk kon volgen. Na de dienst was er catechisatie (1x in de twee weken na de ochtenddienst), waar ik helaas erg weinig van begreep. 's Middags niet veel gedaan en 's avonds weer naar de kerk waar nu de eigen dominee preekte. Alleen toen kon ik goed merken dat ik echt nog wel last had van de jetlag, daar ik moest vechten om alleen al mijn ogen open te kunnen houden.

Maandagmorgen vroeg ben ik weer vertrokken naar Palmerston (1 uur en 10 minuten vanaf Masterton), rechtstreeks naar de Massey University. Daar heb ik voor het eerst gesproken met mijn begeleider. De afspraak van de donderdag ervoor had hij verplaatst naar de vrijdag, maar dat had ik niet doorgekregen vanwege problemen met het e-mailaccount van de Universiteit Twente. Maar gelukkig was hij er maandag dus wel. Daar hebben we eerst een poos gepraat over hoe hij mijn project nu voor zich zag en wat ik ervan heb begrepen. Uiteindelijk hebben we precies vastgesteld wat ik ga doen en kon ik verder gaan met het verbeteren en afronden van mijn onderzoeksplan waarvoor ik deze hele week had gereserveerd. Ik zal hieronder in burgerlijke termen proberen uit te leggen wat ik hier de komende tijd ga doen;)

Onderzoek
Zoals de meesten wel weten zijn veel natuurlijke bronnen erg schaars en moet daarop bezuinigd worden. Dit geldt voor energiebronnen als aardolie, steenkool, etc. maar ook voor zoetwater. Dit is erg schaars in de wereld en nogal onevenredig verdeeld (denk aan extreme droge landen en extreme natte landen). Er is door professor Arjen Hoekstra van de Universiteit Twente een concept ontwikkeld wat de Water Footprint (watervoetafdruk) heet. Dit houdt in dat er per persoon, per regio, per land, per werelddeel of wat dan ook berekend wordt hoeveel water direct en indirect verbruikt wordt. Daaruit is gebleken dat veruit het meeste waterverbruik, ruim 90%, naar de landbouw gaat. Op dit onderdeel kan dus bezuinigd worden. Dit kan gedaan worden door zoveel mogelijk gericht te gaan irrigeren (precies zoveel water geven als wat de plant nodig is).

Om dit te kunnen berekenen zijn er verschillende modellen gemaakt die aan de hand van allerlei verschillende parameters kunnen berekenen hoeveel water een plant nodig is. Dit wordt dan gedaan apart gedaan voor de verschillende regio's. Nou zijn er veel verschillende modellen, waarvan de één makkelijk toepasbaar is, maar de ander weer erg gecompliceerd is. Daarnaast is er door de jaren heen verschillende data verzameld die globaal (publiek) beschikbaar zijn. Het is ook mogelijk om lokaal de data te gaan verzamelen, maar dat kost veel tijd en geld.

Mijn begeleider in Nieuw-Zeeland, afkomstig uit India, heeft zijn PhD-study gedaan in Nederland, en daarin heeft hij een gecompliceerd model (model SWAP) gebruikt met lokaal beschikbare data (afkomstig uit een ander onderzoek) van het Sirsa district in Haryana, een regio in India. Met behulp hiervan heeft hij de Water Footprint berekend van de productie van tarwe, rijst en katoen in dit gebied in India. Hij is nu echter benieuwd of het ook mogelijk is tot dezelfde resultaten te komen met een simpeler model met globaal beschikbare gegevens. Dat is wat ik ga onderzoeken. Ik ga dus de globale beschikbare data verzamelen, die overeenkomen met het specifieke gebied in India, en gebruiken in een simpeler model (model CROPWAT) en vervolgens de nauwkeurigheid van de resultaten evalueren door ze te vergelijken met de resultaten uit de PhD-study van mijn begeleider. Vervolgens ga ik hetzelfde doen met de lokaal beschikbare data en die toepassen in hetzelfde model (CROPWAT). Waarschijnlijk zullen de laatste resultaten een stuk nauwkeuriger zijn, maar dat is waar ik achter probeer te komen in dit onderzoek. Vervolgens is het nog mogelijk om de globaal beschikbare data te gaan gebruiken in het model SWAP, maar dat ga ik niet in dit onderzoek doen.

In beeld gebracht onderzoeksplan
In de figuur hiernaast is het één en ander een  beetje in beeld gebracht ter verduidelijking (afkomstig uit mijn onderzoeksplan). Daarbij geld dus, hoe hoger het nummer van de layer, hoe ingewikkelder de berekening (door complexiteit van het model of door arbeidsintensieve verzameling van gegevens). Layer 3 is dus al gedaan, mijn onderzoek gaat vooral over layer 1 en 2a vergelijken met layer 3.

Het onderzoeksplan (waar dit dus in staat maar dan iets uitgebreider) heb ik gisteren ingeleverd bij mijn Nederlandse begeleider ter beoordeling, maar ik weet al dat dit in ieder geval een voldoende is, omdat ik al toestemming heb gekregen van hem om het onderzoek te starten. Ik ben echter wel benieuwd naar het cijfer, want dat is al 30% van mijn totale eindcijfer...

Gehuurde auto (foto genomen op zaterdag 27-4)
Auto
Afgelopen dinsdag heb ik een dag vrij genomen om op 'car hunting' te gaan, omdat ik later die dag de huurauto weer moest inleveren. Voor degenen die de nieuwe foto op Facebook nog niet gezien hebben, zie hiernaast. Helaas is de 'car hunting' niet zonder slag of stoot gegaan...

Ik vond het allereerst al behoorlijk lastig om de balans tussen de prijs en het risico op 'stilstaan langs de weg' te bepalen. Uiteindelijk besloot ik mijn budget voor een auto iets te vergroten om zodoende ook een grotere kans te hebben om de auto na ruim 3 maand weer voor een goede prijs te kunnen verkopen. Afijn, dan op autojacht. Ik had in de eerste paar dagen al rondgekeken waar een beetje goedkope auto's werden verkocht en zodoende al half bepaald waar ik de grootste kans zou maken. Na op dinsdag langs nog wat andere autodealers gereden te hebben kwam ik bij deze autodealer terecht. Uitgebreid rondgekeken naar een auto, bepaald welke het moest worden. Vervolgens een proefrit gemaakt, de auto op een andere plek even goed bekeken (ook onder de motorkap). Vervolgens teruggereden en meegedeeld dat ik wel wou overgaan tot het kopen ervan, op voorwaarde dat een paar kleine dingetjes gedaan zouden worden (spiegels iets vaster zetten en het motorblok controleren en schoonmaken). Uiteindelijk na lang dubben een bod gedaan (stuk lager dan de vraagprijs), die meteen een deal bleek te zijn, waarna ik een beetje het gevoel kreeg dat ik nog wel een stuk lager had kunnen bieden. Maar goed, ik had een auto gekocht. Ik kon hem 's middags ophalen en in de tussentijd informatie opzoeken over hoe ik zou gaan betalen (daar mijn NZ-rekening nog niet actief was).

Gehuurde auto (foto genomen op dinsdag 30-4)
Tot zover verliep de dag voorspoedig. Tot zover... Want toen ik terugliep naar mijn gehuurde auto, die geparkeerd stond langs de weg, kwam mijn humeur in Nieuw-Zeeland tot een absoluut dieptepunt: de superdeluxe (gehuurde) bolide bleek door één of andere malloot te zijn aangereden, met als gevolg een flinke schade aan de voorbumper en voorlamp. Helaas heeft meneer de malloot geen lef gehad een bericht achter te laten. En daar sta je dan... Goed, ik naar huis toe om mijn papieren op te halen om vervolgens naar de verhuurder op de airport te gaan. Gelukkig zag ik in de papieren staan: 'full insurance package', met andere woorden 'gelukkig helemaal verzekerd'. Bij de airport aangekomen mijn verhaal gedaan en een aantal papieren ingevuld. En voor de zekerheid maar even nagevraagd of ik inderdaad verzekerd was. Helaas, het bleek dat ik was verzekerd bij de boekingssite en dus niet bij de verhuurder.
De schade....
Ik zou dus de rekening moeten betalen (tot 3000 Nieuw Zeelandse Dollars (NZD)) en dit vervolgens moeten declareren bij de boekingssite. Hmm, het is een omweg, en weer wat extra werk, maar ik krijg in ieder geval geld terug. Dacht ik.... Thuis weer aangekomen heb ik het één en ander maar eens nagekeken op de boekingssite, waar bij elke auto heel leuk staat: 'full insurance package'. Maar ik versta dan toch blijkbaar iets anders onder 'full'. Het woord 'full' betekent bij de boekingssite echter dat dat exclusief de eerste 3000 NZD is. Met andere woorden, ik mag de volledige kosten betalen die het verhuurbedrijf in Nieuw Zeeland bij mij gaat declareren. Nu maar hopen dat ze niet dat volledige bedrag gaan benutten, maar daar heb ik nog geen bericht van ontvangen. 's Middags mijn nieuwe auto opgehaald en de kapotte gehuurde teruggebracht. Enfin, dat was mijn koninginnedag.

Mijn (nog hele) nieuwe bolide..


De rest van de week ben ik elke dag van ongeveer half 9 / 9 uur tot 5 uur / half 6 op de Massey University geweest voor mijn onderzoek. Veel andere verhalen heb ik dus niet te vertellen. Behalve mijn gastgezin hier in Palmerston North dan nog even. Ik mag van de gastvrouw niet te veel zeggen en zeker niet negatief;) Dus moet ik maar positief blijven (wat ik ook alleen maar kan zijn). Het zijn hele lieve, leuke, aardige mensen met heel veel humor, bestaande uit een Welshman als vader, een Indiase vrouw en twee leuke kleine kinderen (jongen van 7 en meisje van 5). Ik heb het hier prima naar mijn zin, krijg goed te eten en zorgen goed voor me (zie onder andere prikbordbericht van mijn gastvrouw op mijn Facebookpagina).
In dit gebouwtje is mijn slaapkamer (rechter raam). Foto is genomen op dezelfde plek als het uitzicht vanuit de tuin
van de eerste foto van dit blog. Spoor is op ca. 10 meter van mijn bed...
Ik ga straks naar Masterton toe naar mijn andere gastgezin om het weekend daar weer door te brengen. Maandag begint mijn echte onderzoek dus met het verzamelen van de input-data voor het model. Nogmaals dank voor jullie reacties, medeleven, etc. en ik zie uit naar de volgende reacties! Een goed weekend en tot schrijfs, horens, ziens!

Op de Tararua Range op de route (Pahiatua track) richting Masterton

4 opmerkingen:

  1. Hey Teun,

    Superleuk om je lange verhalen uit NZ te lezen! Wel pech dat die auto meteen geblesseerd raakte.
    Verder lijkt het me wel interessant onderzoek waar je mee bezig bent. Heb je een groot gedeelte praktijk (verzamelen van inputwaarden voor het model) of zit je vooral op de universiteit?
    Nog een hoop succes!
    Groeten, Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Arjen! Dank voor je reactie. Ik zit eigelijk alleen maar op de universiteit. De 'global available data' moet ik uit databases halen, de 'local available data' is al verzameld in een ander onderzoek. Als ik die zelf zou moeten verzamelen, zou ik een paar keer op en neer moeten vliegen naar India;) (wat ook wel interessant zou zijn natuurlijk, maar helaas).

      Verwijderen
  2. ha Teun ! geregeld kijk ik even op je blog, leuk om je ' zo een beetje te volgen'' ,
    je bent dus al aardig wat ingeburgerd en ' wijzer' geworden !
    een hele fijne, leerzame tijd gewenst !
    hartelijke groet , Milco, Jennet, Bart en Vera van der Harst - Rijssen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat inderdaad de goede kant op daarmee!
      Dank jullie wel!

      Verwijderen