Ik ga op dezelfde manier verder zoals met het vorige blog..
Zaterdag (27-7) heb ik, zoals het plan al was, het rapport
zo goed als afgerond. Ik moest namelijk alle feedback, die ik even daarvoor van
mijn beide supervisors had gekregen, verwerken. Al met al ben je daar dan toch
zo een dag zoet mee. Als ik in Nederland terug ben en ik de examenzitting gehad
heb, hoop ik wat meer te vertellen over wat het project is geweest (geüpdatete
versie van 1 van m’n eerste blogs) en hoe de afronding is geweest (of nog zal
zijn).
Zondagochtend ben ik naar de Presbyterian Church in Te Anau
geweest. Dit was echter totaal anders dan ik gewend ben, en hier voelde me ik
dan ook niet bepaald thuis. Wel moet ik zeggen dat de mensen ook daar erg
aardig zijn, maar de manier waarop zij hun dienst op zondag houden, ben ik het
niet zo mee eens. Na de dienst heb ik een poosje aan het meer gestaan en wat
gelezen om vervolgens weer terug te gaan naar het vakantiepark (had ik een
powered campsite voor 4 nachten vanaf donderdagnacht). Daar had ik ook internet
en heb zodoende ’s avonds live mee kunnen luisteren met de Reformed
Congregation of Carterton, waar ik ook de meeste zondagen in de afgelopen
maanden ben geweest.
Maandagochtend ben ik de route naar Milford Sound gaan
rijden. Deze weg is 120 kilometer lang en begint in Te Anau, wat dan ook gelijk
het enige plaatsje op de hele route is. Het is dan dus ook de bedoeling om met
een volle benzinetank, voldoende eten, etc. deze route te rijden. In de winter
is het mogelijk dat er sneeuw op de route ligt, maar dit was niet het geval.
Het valt mij trouwens op dat er erg weinig sneeuw ligt voor in een
winterseizoen in het zuiden van Nieuw Zeeland. De weg naar Milford Sound is een
mooie weg. Helaas was het aardig bewolkt op de heenweg (net zoals de vrijdag
ervoor in Doubtful Sound). Toen ik er eenmaal was, brak echter heel voorzichtig
de zon door. Ook gingen de wolken wat hoger zitten, waardoor het niet zo mistig
was als in Doubtful Sound. Ik heb daarom ook nog zitten twijfelen om hier nog
een rondvaarttocht te doen, maar de tijd en de prijs hebben mij doen besluiten
het zo maar te laten. Ik was namelijk nog van plan om naar Queenstown te rijden
om daar te overnachten, en men gaf daarvoor zo’n 5 uur rijden aan, terwijl het
al 2pm was. Daarom besloot ik om weer terug te rijden (dezelfde weg dus terug
naar Te Anau, omdat dit de enige toegangsweg is tot Milford Sound). Het was op
een gegeven moment echter boven op de rem staan, want er liep een hele kudde
schapen over de weg. Deze werden naar een ander graasland geleidt. Een heel
mooi en leuk gezicht was dat, ik denk wel zo’n 300 à 400 schapen. Ze gingen
dezelfde richting op, maar wij (ik met een aantal andere auto’s) konden ze al
toeterend passeren. Valt niet mee om dat te doen terwijl de schapen overal
lopen, en maar voor je auto blijven uitrennen, tot ze uiteindelijk naar de
zijkant gaan. Al met al duurt het dan ook wel een poosje voor de kudde was
gepasseerd. Nadat ik in Te Anau nog een poosje gestopt heb (om onder andere
mijn spullen achterin weer op te ruimen, omdat alles door de hele camper heen
was gedenderd toen ik boven op de rem moest), ben ik doorgereden naar
Queenstown. Daar kwam ik rond ongeveer half 7 aan (die 5 uur die er voor stond
om van Milford Sound in Queenstown te komen was wel erg ruim genomen). Daar was
het erg druk, vanwege alle skiërs die een bar of eettent opzochten. Ik ben toen
al snel doorgereden naar de campground ‘Twelve Miles Delta’ voor die nacht.
Milford Sound |
Optocht van schapen |
Uitzicht boven Queenstown op Lake Wakatipu |
Zonsondergang bij Lake Wanaka |
Was getekend: dinsdagavond
30 juli 2013, 20.15pm
De volgende ochtend, woensdagochtend, heb ik eerst de ‘loop
track’ over Mount Iron bij Wanaka gelopen. Deze tocht is een populaire tocht
van 1,5 uur (4,5km) die over de top van Mount Iron loopt, waarbij je in totaal
zo’n 250 meter klimt en daalt. Vanaf die top heb je alweer een schitterend
uitzicht, dit keer over Wanaka en Lake Wanaka. Na dit rondje benen strekken,
ben ik naar Puzzling World gegaan. Een bezoek aan Wanaka is namelijk niet
compleet zonder een bezoek aan Puzzling World. Het gebouw alleen al staat
schots en scheef. In het gebouw heb je verschillende ruimtes met verschillende
soorten illusies. Zo is er een ruimte die helemaal scheef staat. Doordat er
geen ramen in dat gedeelte zitten, ben je de orientatie van de horizon kwijt,
wat tot gevolg heeft dat je scheef gaat lopen, maar ook dat je denkt dat
bijvoorbeeld een watervalletje omhoog stroomt, dat een biljartbal omhoog rolt,
en meer van dat soort ongein. Daarnaast was er een ruimte met op de wanden allemaal
gezichten, en als je dan 1 oog dichtdeed en langs die gezichten liep, leek het
alsof je ze allemaal aankeken en volgden. Je moet Puzzling World echt meemaken
om erover mee te kunnen praten. Ik vond het in ieder geval erg leuk! Daarnaast
was er ook nog een doolhof met 4 torens op de hoeken en je moest de torens in
de goede volgorde zien te vinden: erg lastig, zo’n drie kwartier rondgedoold,
terwijl ik een beetje over de muren heen kon kijken;). Na dit leuke bezoekje
ben ik gaan rijden in de richting van Fox Glacier, waar ik de volgende dag een
tocht had geboekt. Onderweg naar Fox Glacier werd het al gauw zwaar bewolkt en
regenachtig, en dat bleef het ook de hele weg naar Fox Glacier, zo’n 3,5 uur
rijden vanaf Wanaka. Gelukkig was het daar weer droog en daar heb ik een
holidaypark opgezocht, omdat een unserviced campground niet in de buurt was en
ik de volgende morgen al vroeg weer in Fox Glacier moest zijn.
Uitzicht vanaf Mount Iron op Wanaka en Lake Wanaka |
Puzzling World, gezien vanaf 250 meter hoogte op Mount Iron |
Donderdag was de dag van de gletsjertocht. ’s Ochtends om
9.10 moest ik me melden in het informatiecentrum van de gletsjertocht, waar ik
de groep voor die dag ontmoette: 16 bezoekers en 2 gidsen. We werden daar eerst
goed geïnformeerd over de dingen die ons te wachten stonden, we kregen
waterdichte bergschoenen en een soort schoentjes met punten voor onder de
bergschoenen voor op het ijs. Vervolgens werden we met een oude bus een eindje
weggebracht naar de parkeerplaats voor de gletsjer en daar begon onze tocht. We
werden gesplitst in 2 groepen van 8 personen, elke groep met 1 gids dus. Met
deze groep liepen we via een tocht langs de bergwanden, al klimmend door de
bossen tot aan het begin (of eigenlijk het eind) van de gletsjer. Daar trokken
we de ijzeren schoentjes aan en gingen we het ijs op. De hele tocht over het
ijs was echt supergaaf. Eerst klommen we een eindje naar boven (gids voorop met
een ijsbijl, daarachter de groep). De gids liet ons een aantal mooie plekjes, die
op dit moment op de gletsjer te zien zijn, zien. De gletsjer smelt namelijk erg
snel. Sommige mooie ijsgangen of -gaten of –holen kunnen namelijk over een paar
weken helemaal gesmolten zijn. Het was in ieder geval een hele mooie dag,
waarbij je flink wat energie verbruikt, maar ook heel wat leert over de
gletsjer. Rond een uur of 3, half 4 stapten we van het ijs af en liepen we weer
terug naar de bus en werden we teruggereden naar het dorpje. Vervolgens was
mijn plan om zo’n 2 uur naar het noorden te rijden richting de ferry in Picton,
maar ik ben na een half uur gestopt in Franz Josef Glacier (een andere gletsjer
met vlakbij een dorp), omdat ik te moe was. Daar heb ik weer een holiday park met
een powered campsite opgezocht voor die nacht.
De Fox Glacier |
IJsspleet |
De volgende ochtend (vrijdag 2-8) ben ik verder gaan rijden.
Ik moet namelijk zaterdag 3 augustus om half 11 bij de ferry in Picton te zijn
om weer naar het Noordereiland te varen. De afstand tussen Frans Josef Glacier
en Picton is zo’n … kilometer. De tocht ging langs de westkust van Nieuw
Zeeland. Het weer was gelukkig goed, en daarom ben ik een paar keer gestopt om
een paar mooie foto’s te maken. Helaas kon ik niet op alle uitkijkpunten
stoppen, want ik moest opschieten. Ik ben nog wel een klein stukje omgereden
naar een plek bij Westport waar zeehonden te zien zijn. Daar ben ik maar een
kwartiertje gestopt en toen weer doorgereden. Ik zag wel een paar zeehonden uit
de verte, maar die waren te ver weg om goede foto’s van te kunnen maken. Ik had
gehoopt de hele afstand in 1 dag af te kunnen leggen, maar dat viel tegen. De
gemiddelde snelheid ligt door de vele bochten maar op 65 kilometer per uur.
Rond 6 uur was ik in Richmond (2 uur voor Picton). Omdat het donker werd heb ik
maar besloten om te stoppen, omdat de resterende weg erg bochtig is, maar met mooie
uitzichten waarschijnlijk. Daarom wil ik dit graag in het licht zien, dus heb
ik maar weer een holiday park opgezocht voor deze nacht. Morgenochtend moet ik
dus wel redelijk op tijd vertrekken om de ferry in Picton te halen.
De westkust van het Zuidereiland van Nieuw Zeeland |
Dit was het tweede reisverslag van mijn vakantie. Dit was
het laatste deel van het Zuidereiland. Morgen hoop ik dus naar het
Noordereiland te varen, waar ik het weekend in Masterton en Carterton ben,
maandag hoop ik naar Palmerston North te gaan om afscheid te nemen van mijn
gastgezin van de laatste 3 maanden. Dinsdag vertrek ik naar het noorden, in de
richting van Auckland, waar ik donderdagavond het vliegtuig terug naar
Nederland heb. Het zit er dus bijna op. Het rapport van mijn onderzoek is in
ieder geval helemaal klaar nu. Het ligt nu ter beoordeling bij de
desbetreffende personen en bij de drukker om gedrukt te worden. Ik denk dat ik
voor donderdagavond mijn laatste deel van het reisverslag online probeer te
zetten. De afsluiting van het blog doe ik dan als ik weer in Nederland ben.
It's me, in een diep gat in de ijsmasa van Fox Glacier |
Was getekend: vrijdagavond
2 augustus 2013, 19.45pm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten